Траси Слов'янськ-Краматорськ та Слов'янськ-Ізюм стали мішенями для російських FPV-дронів. Ці короткі, але критично важливі маршрути щодня використовують тисячі людей — для евакуації, постачання гуманітарної допомоги, перевезення продуктів та медикаментів. Але сьогодні кожна поїздка може стати смертельно небезпечною.
Траса Слов'янськ-Краматорськ: поточна ситуація
Відстань між Слов'янськом та Краматорськом — всього 14-16 км. Це ключова артерія для транспортного сполучення в регіоні. Влітку на виїзді з Краматорська в напрямку Слов'янська, неподалік стели, FPV-дрон влучив у автівку. У відкритому полі, на незахищених ділянках, навіть коротка зупинка чи повільний рух можуть стати фатальними.
Попри це, називати ситуацію безпечною не можна.
Як приклад вона наводить площу у Краматорську, де вже кілька разів фіксували потрапляння ударних дронів та РСЗО в центрі міста серед білого дня.
Facebook, Instagram, Telegram, Viber - це ваші швидкі доступи до найважливіших новин
Траса Слов'янськ-Ізюм: загроза з осені 2025 року
Росіяни почали атакувати трасу Слов'янськ-Ізюм дронами на початку осені 2025 року. Перші обстріли цивільного транспорту зафіксували ще у серпні. А вже у вересні FPV-дрони знищували автомобілі навіть у самому Ізюмі.
Ворог активно застосовує безпілотники з дальністю ураження до 50 км. Серед них — дрони на оптоволокні та "дрони-матки", які запускають кілька FPV-дронів одночасно. Водіїв закликають не їздити трасою М-03 на ділянці Ізюм-Слов'янськ через загрозу російських дронів.
Втрата доступу до цієї дороги може спричинити гуманітарну кризу в регіоні. Адже саме нею везуть гуманітарну допомогу, продукти, медикаменти, а також евакуюють цивільних із прифронтових районів.
Антидронові сітки: чи можуть вони врятувати життя
Встановлення захисних сіток — не панацея, але ефективний спосіб хоча б частково убезпечити критичні маршрути. Подібні конструкції вже використовують на окремих ділянках фронту для захисту техніки на позиціях.
Вона сподівається, що в майбутньому це питання вирішиться повністю:
Як працюють антидронові сітки
Антидронові сітки — це захисні конструкції для захисту військових позицій, техніки та цивільних об'єктів від безпілотників. Вони створюють фізичний бар'єр, який може заплутати або зупинити дрон, запобігаючи падінню боєприпасів або збору розвідданих.
Сітки виготовляють з міцних поліпропіленових шнурів або сталевих тросів і натягують у кілька шарів над об'єктами. Вони заплутують гвинти дрона, що призводить до його падіння або знешкодження. Багатошаровий захист значно ускладнює завдання для оператора дрону.
Де їх використовують
- Захист військових об'єктів: позиції, бліндажі та техніка від скидання вибухівки та розвідки
- Захист цивільної інфраструктури: промислові об'єкти, склади та інші важливі об'єкти
- Захист від розвідки: блокують можливість дронам вести розвідку для коригування артилерійських обстрілів
Обмеження руху та інформування населення
Про спеціальні заходи для інформування населення вона каже: "Подібних заходів не помічала, так само спілкуюсь з цивільними автомобілістами, хлопці стверджують, що про такі заходи їм нічого не відомо". Інформація про безпечні маршрути з'являється переважно в місцевих Telegram-каналах та на офіційних сторінках органів місцевої влади в соцмережах.
При цьому потік цивільного транспорту не зменшується.
Вона наголошує на основних правилах виживання:
Якщо дрон прямує до вашого авто — швидко покидайте транспорт. Це збільшує шанс вижити. Для досвідчених водіїв: різкий маневр у протилежний бік також може убезпечити від сумних наслідків.
За інформацією виробника, пристрої виявляють дрони на відстані близько 4 км. Задоволення не з дешевих, але якщо багато подорожуєте дорогами Донеччини, варто розглянути можливість покупки.
У разі загрози дронів
Також уникайте контакту з БПЛА, що впали, навіть якщо вони пошкоджені. Збиті пристрої також можуть становити небезпеку для життя. Утримуйтесь від розміщення в інтернеті інформації про місце польоту або збиття дрона. Натомість передайте ці дані поліції на номер 102.
Робота над цим матеріалом стала можливою завдяки проєкту Fight for Facts, що реалізується за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини.